Abdestin farzı kaçtır?

Konusu 'Abdest ve Namaz' forumundadır ve Kaan Gizemnur tarafından 8 Mayıs 2009 başlatılmıştır.

  1. Kaan Gizemnur

    Kaan Gizemnur Davut46

    Katılım:
    7 Nisan 2009
    Mesajlar:
    7.266
    Beğenileri:
    0
    Sual: Abdestin farzı kaçtır?
    CEVAP
    Abdestin farzı dörttür:
    1- Yüzü, bir kere yıkamak. Yüz, iki kulak memesi ve saç kesimi ile çene arasıdır.
    2- İki kolu, dirsekleri ile birlikte, bir kere yıkamak.
    3- Başın dörtte bir kısmını mesh etmek, yani yaş eli başa sürmek.
    4- İki ayağı, iki yandaki topuk kemikleri ile birlikte, bir kere yıkamaktır.

    Sual: Güzel abdest nasıl alınır?
    CEVAP
    Önce güzel abdest almanın faziletini bildirelim. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Abdeste devam et ve güzel abdest al ki, ömrün uzasın.) [Harâiti]

    (Güzel abdest alıp camiye giren Allah’ın misafiri olur. Allahü teâlâ da misafirine mutlaka ikram eder.) [Beyheki]

    (Güzelce abdest aldıktan sonra "Eşhedü en la ilahe illallahü vahdehü la şerikeleh ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve Resulühü" diyene Cennetin sekiz kapısı açılır.) [Nesai]

    (Güzelce alınan abdest, imanın yarısıdır.) [İbni Hibban]
    (İlk sorgu abdestten olacaktır. Abdesti güzel ise, sıra namaza gelir.) [Beyheki]

    (Hiçbir günahkâr yoktur ki, güzelce abdest alıp iki rekat namaz kılarak mağfiret dilesin de, affedilmiş olmasın.) [Tirmizi]

    (Güzelce abdest alıp namazını cemaatle kılanın bütün günahları affolur.) [Müslim]

    (Güzelce abdest alan günahlarından sıyrılmış olur.) [Buhari]

    (Güzelce abdest alıp bir din kardeşini ziyaret eden, Cehennemden uzaklaşır.) [Ebu Davud]

    (Güneş yükselince [işrak vaktinde] güzelce abdest alıp iki rekat namaz kılanın bütün günahları affolur.) [İ.Ahmed]

    (Soğukta, sıcakta güzelce abdest almak, günahlara kefaret olur.) [Müslim]

    (Güzelce abdest alıp, huşu içinde namaz kılmak, küçük günahlara kefaret olur. Bu durum ömür boyu devam eder.) [Müslim]

    Güzel abdest almak nasıl olur?
    Peygamber efendimiz bu hususu şöyle tarif etmiştir:
    (Güzel abdest, abdestin farz ve sünnetlerini yerine getirmek suretiyle alınan, mükemmel abdesttir.) [Tirmizi]

    Ağız, burun, yüz, kol ve ayakları, ayrı ayrı su ile, üç kere yıkamak gerekir. Her birinde, uzvun her yeri ıslanmalıdır. Üç kere su dökmek değil, üç kere tam yıkamak sünnettir. Üçten az veya fazla yıkamak mekruhtur.

    Maalesef musluktan abdest alanlar, bu sünneti ihmal ediyorlar. Elleri, kolları ve ayakları birer kere yıkıyorlar. Ayak parmaklarını da bir kere hilallemekle yetiniyorlar. Üç kere su döküp bir kere yıkamak sünnete aykırı olduğu gibi, bir kere çok su döküp de, üç kere yıkamak da sünnete aykırıdır. Ayrı ayrı üç kere su döküp, üç kere ovarak yıkamak gerekir.

    Sual: Abdestte her uzvu üç kere yıkıyoruz. Fakat ayakları ben bir defa yıkıyorum, su akarken kalbimden üç kere saymam yetmiyor mu?
    CEVAP
    Kalbden üç kere saymakla olmaz. Ayakları da ayrı su ile üç kere yıkamak gerekir. Tam İlmihal’de diyor ki:
    (Yıkanacak yerleri, üç kere yıkamaktır. Her birinde, uzvun her yeri ıslanmalıdır. Üç kere su dökmek değil, üç kere tam yıkamak sünnettir.)

    Nimet-i İslam kitabında, abdestin sünnetlerinin dokuzuncusunda diyor ki:
    (Yıkanacak uzvu üçer kere yıkamaktır. Maksud, su ile üç defa kaplayarak yıkamaktır. Yoksa bir uzvu yıkarken, bir defa aldığı su ile o uzvu üç kere yıkamakla sünnet hasıl olmaz. Üçten fazla yıkayan haddi aşmış olur, üçten eksik yıkayan da zulmetmiş olur.) [Maksud: Kastedilen şey, gaye, arzu.]

    Eğer her yıkayışta, musluk kapatılır veya ayak musluktan çekilirse, sünnete uyulmuş olur.

    Sual: Abdestsiz namaz kılınır mı?
    CEVAP
    Hiç kılınır mı! Namazın şartlarındandır. Abdestin farzları, sünnetleri, edepleri ve yasak olan şeyleri vardır. Abdestsiz olduğunu bilerek zaruretsiz namaz kılan kâfir olur.

    Sual: Abdestli durmanın fazileti nedir?
    CEVAP
    Abdestli bulunmanın fazileti çoktur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Abdestli bulunan oruç tutan gibidir.) [Deylemi]
    (Güzelce alınan abdest, imanın yarısıdır.) [İbni Hibban]

    (Abdest alanın, ağaçtan yaprakların döküldüğü gibi günahları dökülür.) [Taberani]

    (Can alıcı melek gelince, abdestli olan, şehidlik mertebesine kavuşur.) [Taberani]

    (Bir mümin, abdest için yüzünü yıkayınca, gözü ile işlediği günahların hepsi su ile birlikte dökülür. Ellerini yıkayınca, elleriyle işlediği günahlar, suyun son damlası ile dökülür. Ayaklarını yıkayınca, ayakları ile işlediği günahlar, su ile dökülür. Böylece bütün [küçük] günahlardan temizlenmiş olur.) [Müslim]

    (Abdest için yüzünü yıkayınca günahların kirpiklerinden dökülür. Ellerini yıkayınca el tırnaklarından, başını meshedince başından, ayaklarını yıkayınca ayak tırnaklarından günahların dökülür. Namazın sevabı yanına kalır.) [Ramuz]

    [Abdest alanın bütün küçük günahları affolur. Büyük günahları, insan ve hayvan hakları kendisine veya vârislerine ödenmedikçe günahları affedilmez. Nafile ibadetin sevabına kavuşabilmek için imanda ve farzlarda kusurlu olmamak, haramlardan kaçıp günahlara tevbe etmek ve o işi ibadet olarak yapmaya niyet etmek şarttır.] (İ.Ahlakı)

    Namaz kıldıktan sonra tekrar abdest almak sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Abdestli iken abdest alana on sevap verilir.) [İbni Mace]
    (Abdest üzerine abdest, nur üzerine nurdur.) [İ.Gazali]

    (Meşakkat olmasaydı, her namaz için abdest almayı emrederdim.) [İ.Gazali]

    (Abdestini tazeleyenin imanı tazelenmiş [parlamış] olur.) [İ.Gazali]

    (Allahü teâlâ buyurdu ki: Abdesti bozulunca abdest almayan bana cefa etmiş olur. Abdest alıp da, iki rekat namaz kılmayan da bana cefa etmiş olur. İki rekat namaz kılıp da benden bir ihtiyacını istemezse yine bana cefa etmiş olur. Abdest alıp, iki rekat namaz kıldıktan sonra dua edenin duasını kabul etmezsem ben de ona cefa etmiş olurum. Halbuki ben cefa etmem.) [Şir’a]

    (Abdest alınan suyun artanından içmek 70 türlü derde devadır. Bunun en aşağısı hem [sıkıntı, keder]dir.) [Deylemi]

    (Abdestten sonra "Kadir" suresini okuyanın elli yıllık günahı affolur.) [Halebi]

    (Abdestten sonra "Kadir" suresini okuyan sıddıklardan, 2 defa okuyan şehidlerden yazılır. 3 defa okuyan, Peygamberlerle haşrolur.) [Deylemi]

    (Abdest alıp, iki rekat namaz kılan, Cennete girmeye layık olur.) [Halebi]
    (Abdest alıp, 2 rekat namaz kılanın günahları affolur.) [Buhari]

    (Güzelce abdest alanın, iki namaz [kılacağı namaz ile gelecek namaz vakti] arasındaki günahlarının hepsi affolur.) [Buhari]

    (Abdestten sonra, on defa salevat-ı şerife getirenin gamı gider, duası kabul olur.) [Ey Oğul İlmihali]

    (Ancak [kâmil] mümin, devamlı abdestli durabilir.) [İbni Mace]

    Abdestli olmaya devam edene, Allahü teâlâ şunları ihsan eder:
    1- Melekler onun yanından ayrılmaz.
    2- Devamlı sevap yazarlar.
    3- Bütün azaları tesbih eder.
    4- Uyuyunca melekler, insan ve cin şerrinden korur.
    5- Sekerat-ı mevti kolaylaşır.
    6- Abdestli iken Allahü teâlânın emanında olur.
    7- İftitah tekbirini kaçırmaz.

    Allahü teâlâ, Hz. Musa’ya buyurdu ki:
    (Ya Musa, sana bir musibet gelince abdestsiz isen, kusuru kendinde bul!) [Şir’a]

    Evliya-i kiram, her zaman abdestli durabilmek için, az yiyip az içerlerdi. İmam-ı Malik hazretleri, üç günde bir yemek yerdi. Sebebi sorulunca, (Allahü teâlânın huzurunda sık sık helaya gidip gelmekten utanıyorum) buyurdu. (Envar-ül-Kudsiyye)

    Yatağa abdestli girmenin fazileti de büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Kim, yatağa abdestli yatarsa, o gece bir melek sabaha kadar "Ya Rabbi bu kulunu affet!" diye dua eder.) [Hakim]

    (Abdestli yatıp Allahü teâlâyı anarak uyuyan, uyanana kadar namazda sayılır. Bir melek onun için ibadet eder. Uyandığı zaman yine Allahü teâlâyı anarsa, o melek, bu kulun affı için Allah’a dua eder.) [İbni Hibban]

    (Abdestli yatan, gece ibadet eden, gündüz oruç tutan gibidir.) [Deylemi]
    (Abdestli yatan, gece vefat ederse şehid olur.) [İbni Sünni]
     

Sayfayı Paylaş